Yellowstone

20 juni 2023 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Het was vannacht behoorlijk fris. Snel stap ik in de auto om bij de naastgelegen camping te gaan douchen. Alle dames hebben het erover dat je zo opknapt na een warme douche, na de natte en koude dag van gisteren. Na een beetje stoeien tussen ijskoud en gloeiend heet, heb ik de juiste temperatuur te pakken en laat ik het warme water de vermoeidheid en de kou uit mijn lijf verdrijven. Bij het aankleden, voel ik dat ik zeker wat muggenprikken te pakken heb, met name op de benen.
Ik haal snel wat te eten en rij dan door naar Grand Prismatic Spring. Tot mijn grote geluk is er alleen een file op de parkeerplaats zelf, niet ver daarbuiten zoals gisteren het geval was. Ik heb gisteren ook vernomen waarom het zo druk is, deze week zijn de schoolvakanties begonnen. Ik krijg een seintje van iemand dat ik haar parkeerplek kan overnemen, dus na slechts 5 minuten loop ik richting bezienswaardigheid. De warme stoom die uit de grond omhoog komt, voelt heerlijk aan het koude gezicht. Hoewel de bronnen er omheen ook prachtig turquoise zijn, gaat het toch om de parel Grand Prismatic Spring. Helaas blijkt het uitzicht niet zoals gehoopt, doordat ik er niet goed op kan kijken. Je kan dus alleen de stoom bewonderen. Voor een beter overzicht, moet ik naar een uitzichtspunt. Hiervoor pak ik dan weer de auto en moet daarna een stukje de berg op lopen. Hier heb ik met al mijn pauzewandelingen voor getraind! Bovenaan word ik beloond met het uitzicht van de plaatjes; een helderblauwe bron, met een groene, gele en oranje band. Eindelijk kan ik dit van mijn bucketlist afstrepen!
Ik neem een extra lange terugweg en kom onderweg weer veel herten en bizons tegen. Eén van de bizons steekt rustig de weg over op een kruispunt, dus iedereen wacht geduldig tot hij is doorgesjokt naar de overkant.
Vandaag ga ik ook eindelijk proberen te koken! Het is geen culinair hoogstandje, maar ik ga een kant en klare pasta proberen te maken. Na wat gezoek naar de juiste instellingen van het kookplaatje en het gokken van de hoeveelheden (geen idee hoeveel een cup is zonder Google), lukt het een bord op tafel te zetten.
Nadeel is dat je dan wel weer met een afwas eindigt en dat is op deze camping met koud water.
Ik ga vandaag vroeg naar bed, want morgen ga ik een Wake Up Wildlife tour doen! Ik ben benieuwd wat ik daar weer ga zien en meemaken.
Ik pak mijn spullen voor morgen alvast en wil richting toiletgebouw voor de avondroutine. Ik stap uit de auto en.. STAAT ER EEN HELE BIZON BIJ DE OVERBUREN! Van de schrik moet ik lachen. Hij graast bij de tent en vader en moeder gaan met 2 kinderen, ik schat 3 en 5, op ongeveer een meter afstand staan. Ik hoor afkeurende geluiden om mij heen maar zelfs van de op de opmerking 'first rule of bison!!' (wat dus ruim afstand nemen is) zijn ze niet onder de indruk. Ze hebben ontzettend veel geluk dat dit exemplaar alleen aandacht heeft voor het gras. Hij scharrelt rustig tussen de tenten en campers. Als ik de afstand veilig genoeg vind, ga ik dan met enige vertraging richting toiletgebouw. Het pad er naar toe is inmiddels heel modderig geworden, dus af en toe is het met mijn slippertjes bijna alsof ik op een surfplank sta. Gelukkig blijft een snoekduik in de modderpoel uit. Op de terugweg check ik nog even of de bizon nog steeds op voldoende afstand is gebleven en loop dan met een ferme pas terug richting van, waar ik veilig kan gaan slapen.

1. Senne:
    24 juni 2023
    Leuke foto weer!! Top dagje !
  2. Clarike:
    24 juni 2023
    Wat gaaf dat het nu is gelukt Prismatic Spring in al zijn glorie te zien!! En het is gelukt een bord op tafel te zetten, maar was het ook te hachelen 😅? Of had je liever gehad dat een stoere park ranger tevoorschijn was gesprongen om een stukje bison te grillen?? Alvast veel plezier morgenvroeg!
  3. Cecile:
    24 juni 2023
    Het Grand Prismatic Spring heeft wel wat gelijkenissen met de geisers in IJsland, Menke!
    (Kan ik je aanraden :-)
    Wat ik mij nu afvraag..... is het koken bevallen op het éénpitsplaatje??? En was de pasta smakelijk, want daar hoor ik je niet over haha.
    Ben benieuwd!
    (Die bizons zo om tent en van vind ik wat hoor trouwens. Het zijn zulke enorme beesten!)
  4. Cecile:
    24 juni 2023
    De Grand Prismatic Spring heeft wel wat gelijkenissen met de geisers in IJsland, Menke (TIP!)
    Ben nog wel benieuwd hoe het koken op het éénpitskookplaatje is bevallen. Daar schrijf je niets over verder. haha
    Smaakte de pasta??
    Die bizon rond tent en van vind ik wel een dingetje hoor. Het zijn zulke enorme beesten!!
  5. Pem:
    24 juni 2023
    Wat een "bizonder" verhaal weer! En weer wat van je bucketlist af kunnen strepen. Blijf genieten van je belevenissen. Kus, pem