Terug in de tijd

15 juni 2023 - Vernal, Utah, Verenigde Staten

Na de plensbuien van vannacht, is het nu strakblauw en al lekker warm. Na een fijne douche, ga ik in het zonnetje lekker ontbijten en alvast wat schrijven. Alle plekken hebben tot nu toe een eigen picknicktafel. Het is nog heerlijk rustig, alleen de hondeneigenaren lopen al rondje op het terrein. Vandaag ga ik onderweg naar Vernal, bekend om alle dinofossielen die zijn gevonden. Ik verlaat Colorado dus voor Utah.
Onderweg zie ik de eerste echte cowboys aan het werk. Ze zijn de koeien bij elkaar aan het drijven. Wat een prachtig gezicht en kenmerkend voor deze regio. Ik spot ook mijn eerste hertje!
Ik rijd naar het toepasselijk genaamde Dinosaur National Monument. In 1909 zijn hier de eerste opgravingen gedaan en gelukkig is nog een hoop intact gelaten, zodat we nu de geschiedenis van miljoenen jaren geleden nog van (heel) dichtbij kunnen bewonderen.
Met het trammetje gaan we vanaf het Visitors Center naar boven richting het museum. Daar is een grote wand gedeeltelijk uitgegraven en sta je met je neus bovenop allerlei fossielen.
Alle botten liggen kriskras door elkaar. Met name de ruggengraten van de grotere dino's zijn heel erg herkenbaar. Ik had ook verwacht dat ze compleet bij elkaar zouden liggen, maar het lijkt meer op een puzzelplaatje 'zoek de botten bij het juiste dier'.
Dit komt doordat er vroeger een rivier liep, die later helemaal opdroogde. Door die langdurige droogte, stierven er ook veel dinosaurussen op deze plek. Toen de regen in alle hevigheid terugkeerde, liep de rivier weer vol en overstroomde zelfs. De karkassen dreven stroomafwaarts mee en zakten naar de rivierbodem. Daar werden ze uiteindelijk bedekt met zand en modder. En zo ontstond dus die 'muur' van fossielen die we nu kunnen aanschouwen. Ja, even een kleine educatieve les (hopelijk heb ik het goed onthouden), ik vond het zo fascinerend! Je mag zelfs een aantal fossielen aanraken, dat is helemaal bijzonder.
Wandelend ga ik terug naar het Visitors Center. Je zou elke verandering van kleur en structuur van de stenen willen vastleggen.
Op de stukken zonder medewandelaars, waan je je helemaal terug in de tijd. Heeft iemand de serie La Brea gezien? Door een sinkhole in de stad LA, komen ze terecht in de oudheid met mammoeten. Zo'n idee krijg ik hier ook bij. Alsof er een brontosaurus om de hoek komt en iemand zegt 'Welcome to Jurassic Park’.
Het weer is vandaag net zo wispelturig als ik. Het gaat van brandende zon, naar dikke druppels waardoor ik mijn poncho tevoorschijn moet halen en 5 minuten later waai ik bijna uit mijn hemd door de sterke wind. Ik kan de wandeling wel afmaken gelukkig en ga dan richting Vernal voor de overnachting. In deze stad zijn overal enorme dino beelden te zien. Mijn camping van vanavond is heel toepasselijk Fossil Valley, met in de receptie allerlei dinosaurus-prulletjes. Het is een wat verouderde camping, maar dat wordt goedgemaakt in enthousiasme. Ik word heel hartelijk ontvangen en krijg voor de 2e keer deze reis een goedkopere plek toegewezen, aangezien ik geen stroom nodig heb.
Als ik klaar ben met inchecken, stort het werkelijk van de regen. Zelfs van de 3 stappen naar de auto raak ik behoorlijk doorweekt. Aangezien het nog een beetje vroeg is om om bed te gaan liggen, ga ik nog even de stad in om naar souvenirs te snuffelen en boodschappen te doen. Gelukkig heb ik de wandeling bij Dinosaur nog mooi mee kunnen pakken vandaag, voordat het echt is los gebarsten!

Ps: ik heb een kleine introductie van Vanecdote online gezet!

1. Ilona Luijten:
    17 juni 2023
    Geweldig om zo'n museum dan tegen te komen. Daar kom je normaal gesproken niet snel. Was weer een genot om te lezen!
  2. Clarike:
    17 juni 2023
    Owwww klinkt als the place to be voor Ingmar! Hoop dat het inmiddels weer wat droger is geworden 😘
  3. Menke:
    17 juni 2023
    Jaaaaa, Dinosaur moet echt op de bucketlist van Ingmar!!
  4. Cecile:
    17 juni 2023
    Menke, wat leuk dat je een filmpje hebt meegestuurd van de Vanecdote! Wat een ingenieuze auto joh! Alles is zo effcient ingedeeld! En ja: kijk uit met koken en een polyester slaapzak . Ik moest lachen om je droge opmerking hierover (haha)
    Ik heb een kleinzoon van vijf die echt gek is van dinosaurussen. Die kan vast gaan sparen voor later :-) . Ik zal hem erover vertellen. Dank voor je verslag! Met plezier gelezen!
  5. Menke:
    17 juni 2023
    Ik denk dat ik de slaapzak ook wel ga laten verdwijnen, als ik ga koken :) Maar verder is de auto super, ben er heel blij mee.
    Bedankt voor het meereizen, heb ik toch nog een reisgezelschap zo!
  6. Pem:
    17 juni 2023
    Wat een mogelijheden met deze compacte auto. Fijn dat ook het rijden goed bevalt. Koken op een eenpitter zal niet meevallen maar je weet uit ervaring dat je qua k+k maaltijden in Amerika keus genoeg hebt, dus dat zal geen problemen gaan geven. Liefs, pem
  7. Paul:
    20 juni 2023
    Thanks voor je verhaal weer! Leuk!