Be bear aware

17 juni 2023 - Grand Teton National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Bij het opstaan is het knisperend fris, ik kan zelfs een wolkje blazen (of dat kwam door die tzatziki van gisteren - red.). Helaas is er geen welkomstcomité van elanden, ondanks alle waarschuwingen op de camping. Mijn eerste stop is het Pinedale Super Center, wat een tankstation blijkt te zijn. Ik sla wat makkelijke en snelle dingen in voor de komende dagen, zoals cornflakes, en krijg een gratis cappuccino van de werknemer die net zoveel tanden heeft als ik vingers aan 1 hand.
Ik ben nog steeds onder de indruk van het ansichtkaart landschap. Wyoming is weer een geweldige staat om door te touren.
In de verte spot ik een dier aan de verkeerde kant van het hek. Het blijkt een kalfje te zijn. Gelukkig is er een sheriff in de buurt, die gelijk ingrijpt om het beestje weer terug naar moeders te brengen. Het deed mij denken aan de stagetijd van Ingmar, die achter een losgebroken stier aan moest. Dus Ingmar, als je verder gaat leren voor agent, kan je dus ook hier aan de slag als sheriff!
Ik zoek een mooi plekje om rustig te ontbijten. Het wordt een stop langs het water. Ik hou de deuren op slot en de sleutel in het contact, voor het geval dat er beren op mijn Cheerios cornflakes af komen.
Iets verderop zie ik een moeder hert met een baby, heel schattig.
Richting Grand Teton (vertaald vanuit het Frans 'grote boezems', volgens de ontdekkers leken de bergtoppen daar erg op), wordt het drukker dan ik de afgelopen dagen ben gewend. Het is natuurlijk zaterdag, dus ook de Amerikanen gaan er een dagje of weekend op uit. Gelukkig kan ik met deze auto makkelijk manoeuvreren, ten opzichte van de grote campers en trailers die ook volop langs komen.
Mijn eerste stops zijn natuurlijk de  souvenirwinkeltjes. Ik word helemaal enthousiast, want alles is nu met een retro vibe en dat vind ik zo leuk! Normaal gesproken koop ik tijdens de vakantie niets voor mijzelf, maar in dit geval kan ik het niet laten om e.e.a. in huis mee te nemen. Bijna alle kampeerders hebben een vest of fleecejas aan, die ontzettend naar vuur ruikt. Dat is hier toch echt wel een onderdeel van de kampeerervaring, helemaal back to basic met worstjes en s'mores (granenkoekjes, met chocolade en een marshmellow ertussen - en dat laten smelten in het vuur).
Tijdens de lunch kijk ik naar de landende vliegtuigen bij vliegveld Jackson Hole. Naast paardenmeisje, zit er in de familie ook een grote voorliefde voor vliegtuigen. Elk kwartier komt er wel iets over, van groot passagierstoestel tot privéjet. Het lijkt mij zo ontzettend gaaf om hier naar toe te vliegen, zo tussen die enorme bergen.
Voor een fotomoment ga ik eerst naar Mormon Row, nog originele gebouwen uit de tijd van de mormonen. Het schuurtje met op de achtergrond de Tetons, is 1 van de meest gefotografeerde beelden van het park.
Bij Schwabacher Landing besluit ik ook nog een kijkje te nemen. En daar sta ik vlak naast een prachtige eland. Volgens kenners is het een jong mannetje. Hij staat in de rivier en lijkt iets van een grassoort of mos van de bodem te eten. Alle toeschouwers houden zich netjes aan de regels van gepaste afstand en het dier niet te storen. Iedereen fluistert zachtjes, omdat we allemaal beseffen dat dit een uniek moment is, waarvan we willen dat het zo lang mogelijk duurt. Je hoort alleen de eland door het water waden, het groen lostrekken en de belletjes die hij blaast als zijn neus het water raakt.
Als ik richting camping ga, is er een enorme file. Ik vraag aan iemand wat er te zien is en het blijkt dat een grizzly net de bosjes in is gevlucht. Helaas dus te laat!
De campingbeheerder waarschuwt voor muggen. Door het broeierige en natte weer, zijn ze volop aanwezig. Ik dompel mijzelf en de auto gelijk onder in insectenspray, maar het zou mij niks verbazen als ik morgen wakker word als een paddestoel, maar dan wit met rode stippen.
Ik ga snel even een rondje was doen. Als ik terugloop, zie ik dat Vanecdote een soortgenoot naast hem heeft gekregen. Het is ook een Smalls van Native Campervans, genaamd The Vanana Stand. Ik spreek het stel nog even dat de auto heeft gehuurd en zij zijn ook erg tevreden. Ze hebben deze gehuurd in Las Vegas, dus dat brengt mij weer op ideeën voor een volgende keer. Voor ons is dit allebei de eerste keer dat we een Smalls van 'in het wild' zien.
Nu wordt het tijd om op de camping de auto klaar te maken voor de nacht. Er mag geen enkel product in de auto liggen met een luchtje. Dus uiteraard geen eten, maar ook geen shampoo, lotions, vochtige doekjes en zelfs geen potten, pannen of bestek. Alles moet in de bearlocker, die bij elke campingplek staat, gestopt worden. Ze zeggen hier 'a fed bear, is a dead bear'. Ik zoek alles netjes uit en zet het weg in de locker. Ik wil tenslotte niet een Instagram berichtje worden op het account Tourons of Yellowstone (hoewel ze ook andere parken laten zien), een tip van Hestia. Tourons is een kruising van de woorden 'tourist' en 'moron'. Dit zijn mensen die bijvoorbeeld voor een geiser gaan staan of naast een bizon voor een goede foto. Ik zie de titel al voor me; 'beer breekt auto open, omdat toerist zich niet aan de regels houdt'.
Ik durf eigenlijk niet zoveel te drinken, uit angst dat ik er uit moet vannacht. Met als reden 1 de beren en reden 2 de regen.
Ik ga op bed liggen om alvast wat te schrijven en ik heb ook gelijk een mug te pakken. Snel spuit ik ook mijn haren ook nog even extra in met antimuggenspray.
Wat heb ik toch wederom een hoop gezien en gedaan vandaag. De afgelopen dagen lijken al zo ver achter mij te liggen!

1. Yarna:
    Leuke verhaaltjes weer!😊
  2. Senne:
    Heyy
    Ik keek al uit naar je nieuwe belevenissen!
    Leuk om weer te lezen! Hou alle beesten maar op afstand! Knappe mannen ook, mits ze bereid zijn om naar Nederland te komen emigreren!!
    Liefs Senne
  3. Clarike:
    22 juni 2023
    Owwww wat heb ik weer gelachen!!! Fijn dat je weer wat hebt kunnen uploaden!
    En ik droom even helemaal weg bij de levendige beschrijvingen van je omgeving ❤️
    Enneh… ik ben benieuwd of de paddestoel toch in het bos is gebleven 😅
  4. Menke:
    23 juni 2023
    De paddestoel is mee op reis hoor!! Twee onderbenen vol muggenprikken. Hoort helaas ook bij de ervaring, haha!
  5. Pem:
    22 juni 2023
    Je hebt weer een beresterk verhaal geschreven. Wij genieten mee, kus pem
  6. Cecile:
    22 juni 2023
    Ik heb tijdens het lezen van je blog meteen alle bezienswaardigheden gegoogeld. Wát een prachtige , ongerepte natuur is het Grand Teton National Park! Dat weidse uitzicht!!! Daar dromen wij van in ons kleine, zo volle Nederland :-)
    Dank voor je reisverslag! (ik kijk weer uit naar het volgende !)
  7. Menke:
    23 juni 2023
    Het is prachtig daar, ik kan het zeker aanraden!! Bedankt weer voor het trouw meelezen :)
  8. Ilona Luijten:
    22 juni 2023
    Wat een prachtig verhaal weer, ik zie die eland zo door het water lopen. Dank je wel.