South Dakota

25 juni 2023 - Rapid City, South Dakota, Verenigde Staten

Mijn reis gaat vandaag naar South Dakota, Rapid City om precies te zijn. Ik dacht tijdens het boeken van de reis dat ik misschien teveel hooi op mijn vork had genomen met de afstanden. Maar het is absoluut goed te doen zo. Je hoeft niet elke dag je koffer in en uit te pakken, dus er is weinig verschil tussen een dag naar een volgende camping gaan of die avond weer terugkeren naar dezelfde camping. Ik ben weer om 6 uur wakker in plaats van 7 uur en omdat ik echt even moet plassen, ga ik er dan maar helemaal uit.
Ik kom onderweg veel hertjes tegen, maar helaas niet allemaal meer levend. Wat ontzettend sneu toch om ze aan de zijkant van de weg te zien liggen. Ook die is het kilometers weiland achter elkaar, zonder dorpjes en dus ook zonder tankgelegenheid. Maar gelukkig heb ik het goed gegokt door tijdig te tanken. Je ziet met zo'n lange afstand de teller toch hard achteruit gaan.
Op advies van het reisboek, rijd ik nog door het historische plaatsje Deadwood, nog vol van invloeden van het Wilde Westen. Heel leuk om te zien!
Ik kom in de loop van de middag aan bij de plaats van bestemming. Omdat het tussen lunch en diner is, besluit ik ze samen te voegen. Ik vraag een KLEINE pizza, maar het is uiteraard voor Nederlandse begrippen een beest.
Het is weer ontzettend warm hier, de trui kan uit. Ik krijg op de camping een ander plekje toegewezen, zodat ik iets meer schaduw heb. Het is weer zo'n bosrijke en mooie plek! De doucheruimte is een soort finse sauna, helemaal van hout. Als ik op zoek ga naar winkels in de buurt, zie ik ook een 'House of Scandinavia'. Misschien dat ik die op de terugweg morgen nog wel kan meepikken. Dan komen tenslotte mijn 2 mooiste plekken op de wereld samen; Amerika en Zweden!
Rapid City heeft zo ontzettend veel mogelijkheden om te bezoeken! De vorige keer ben ik naar Mount Rushmore geweest (het beeldhouwwerk met de 4 presidenten), Crazy Horse memorial (het antwoord van de Natives op Mount Rushmore), Custer State park (met o.a. bizons) en Devils Tower National Monument (een heel bijzondere geologische plek, omringd met legendes over het ontstaan).
Dit keer wil ik graag naar Badlands National Park, dus daar neem ik morgen de tijd voor.

1. Clarike:
    27 juni 2023
    Geweldig dat je ondanks dat je er al geweest bent, steeds weer iets nieuws kunt ontdekken / bewonderen! Wat geniet ik weer van je verhalen 😘
  2. Ilona Luijten:
    27 juni 2023
    Wat ben je steeds vroeg wakker, lekker hoor kan je optimaal genieten van je dag.
    Ik geniet iedere dag van verhalen meis, zo leuk om alles te lezen en zo knap dat je dit in je eentje doet!
  3. Cecile:
    27 juni 2023
    Amerika en Zweden zijn jouw landen schrijf je.
    Een natuurmens als jij zou ook erg kunnen genieten van IJsland! (*ik leg het enkel bij je in de week, ter overweging haha
    Mijn ochtend begint altijd met het lezen van jouw blog.
    Jan zei me laatst: 'Jij leest iets leuks, want je hebt een glimlach op je gezicht" (je raadt het vast : ik glimlachte om iets wat jij had geschreven haha)
  4. Coco:
    27 juni 2023
    Mooie verhalen weer Menke en zou knap hoe je alles vantevoren allemaal uitzoekt! Ben trots op jou!
  5. Hestia:
    27 juni 2023
    Gelukkig kom je nu weer in het voor mij bekende deel na een paar dagen onbekend terrein. Bij de Badlands zit nog een mooi museum 😁
  6. Pem:
    27 juni 2023
    Geweldig dat de camper zo goed bevalt. Ook wij vervolgen hier met veel plezier aan de hand van je boek en Google deze prachtige trip! Liefs, pem
  7. Senne:
    Topper Menk! Strijderr
  8. Trees:
    30 juni 2023
    Ik ben weer helemaal terug Menke, veel plekjes ook gezien en zoals jij het beschrijft…..geweldig…..🤩🤩