Op naar Revelstoke

5 juni 2019 - Revelstoke, Canada

Ik ben iemand die veel kleding inpakt. Ik heb een reserve-set voor elke weersomstandigheid en elke sociale gelegenheid. Onlangs heb ik ergens de vraag gelezen waarom vrouwen inpakken of ze van plan zijn op reis 2 keer per dag in hun broek te poepen. Ik dacht gelijk: oooooh dit gaat over mij. Ik heb voor de terugreis dan ook maar 7 ons over om souvenirs en nog meer kleding te kopen.
Mijn moeder pakt kleding niet zo ruim in als ik dat doe, maar heeft bijvoorbeeld wel voldoende EHBO-spullen om een gemiddelde dokterspost te bemannen. We kunnen gestoken worden door wespen, muggen, diarree krijgen, een wond oplopen; voor alles is gezorgd. Daarnaast heeft ze een hoop ‘reserve’;. Zo ook de reservebril. Ik dacht nog hoe is het mogelijk dat zowel pap als mam allebei nog 7 kilo over hebben en toch zoveel onnodige spullen meesjouwen. Maar uiteraard hebben moeders altijd gelijk blijkt achteraf. Toen we ons vandaag aan het klaarmaken waren voor een tripje naar de douche, begon mam over haar bril te klagen. Ze zag er zo slecht mee. Wat bleek; 1 glas lag nog naast het bed. Dus toch die stomme reservebril nodig hebben..
Vandaag gaan we op pad richting Revelstoke. We komen langs Myra en willen daar graag gaan lopen. We moeten via een ontzettend slecht stuk rijden, waar ze bezig zijn met het wegdek. Voor de zekerheid vragen we aan de dame aan het eind van de wegwerkzaamheden of we wel op de juiste route zitten, maar het blijkt wel degelijk juist en ook de enige mogelijkheid. Het is maar goed dat we ingesnoerd zijn, want we schudden alle kanten op. Hierna moeten we nog acht kilometer over een bospad. Ook hier zijn gelukkig nagenoeg geen medeweggebruikers, dus we kunnen het rustig aan doen. Ik film een stukje van deze hobbelige rit voor het thuisfront, onder begeleiding van muziek van de Shadows. Deze gitaarmuziek monteerde pap ruim 40 jaar geleden ook onder zijn reisfilms.
Als we de slechte wegen hebben getrotseerd, stappen we uit om een stuk van de Kettle Valley Railway trail te lopen. We lopen over diverse spoorbruggen en eindigen bij de eerste tunnel. Als we aan de terugreis beginnen, begint het te regenen en ben ik genoodzaakt om een poncho aan te trekken. Als je eenmaal in de regen loopt, lijkt de afstand nog veeeeel groter.
We moeten nu nog een keer via het bospad schuddend naar beneden en er moeten nog boodschappen gedaan worden en getankt. Eerst rijden we richting Shell. Met de creditcard moet ik aangeven wat het maximale bedrag is dat mag worden afgeschreven. Ik klik op 100 dollar. Ik zie de meter maar doorlopen en uiteindelijk afslaan als deze bij 100 is. Pap checkt de tankinhoud en er is pas een KWART bij!! Ik zie mijn vakantiegeld voor mijn ogen verdampen.. Bij de 2e poging zet ik het bedrag op 150 dollar en slaat de pomp gelukkig na 111 dollar af. Dus er is voor 211 dollar ingegaan, wat een slurpbeest!! Na het tanken, een bezoek aan de opticien die binnen een minuut de bril heeft gemaakt en de Walmart, stellen we de route in naar Revelstoke. Het blijkt nog 3 uur rijden en we zullen dan ook pas rond achten aankomen. Dat laatste stuk lijkt altijd oneindig lang te duren en we komen dan ook vermoeid aan op de volgende overnachtingsplek. Bij de receptie krijg ik gelijk een folder in mijn handen geduwd met de tekst Be Bear Aware, want ze scharrelen nog weleens rond de camping. Het is hier 1 grote Canadream enclave; er zijn modellen in allerlei vormen en maten. Ook staan er tenten op. Diegene die in een berengebied vrijwillig in een tent gaan liggen, snap ik niet hoor.
Na de lange rit, wil ik pap wat welverdiende rust geven. Mam begint aan het avondeten en ik zal de camper wel even voorzien van stroom en water. Ik voel mij enorm stoer; als een ervaren kampeerder zorg ik dat we aangekoppeld worden. Als ik na een half uurtje zie dat de magnetron aan boord geen stroom heeft (deze werkt namelijk alleen op 110 volt), ga ik toch even kijken of ik alles goed heb gedaan. Dan zie ik dat ook het water voor de helft naast de slang gaat. Ik krijg deze niet verder gedraaid, dus ik moet alsnog mijn vader erbij halen.. Hij ziet ook gelijk dat ik bij de stroom nog een schakelaar om had moeten draaien, dus ik blijk toch niet zo’n kampeerheld als ik dacht.. Gelukkig heb ik nog ongeveer 2 weken om mijn vaardigheden te verbeteren.
Als ik aan het eind van de avond veilig in de camper zit, roep ik nog Paddington, Smokey en Winnie, maar ik krijg helaas geen antwoord uit de bossen.

1. Clarike:
    7 juni 2019
    🤓🤓🤓 wat een verhaal weer! Nu lag ik te schudden, van het lachen😂😂. En tsja, zelf heb ik ook de vloek-van-moeders-die-altijd-gelijk-hebben al meegemaakt.. en zoonlief heeft er ook al kennis mee gemaakt😁. Wel superfijn dat er een opticien het zo snel kon repareren!
    En misschien moet je gewoon ‘als je van beren keren kan’ zingen en komt Balou dan aan je deur krabbelen 😉
  2. Hestia:
    7 juni 2019
    Ik zag mam de rest vd vakantie al met een afgeplakt glas zitten 😂. Als iedereen iets meenemt dan kom je er samen wel. Wow 211 dollar benzime. Nieuw record 😱. Morgen naar Banff. Geniet er maar van en camera bij de hand!
  3. Paul:
    7 juni 2019
    Koffer met ook oude kleren mee...steeds wat achterlaten....genoeg ruimte om terug wat nieuws mee te nemen... maar aan je vader hoe ik dat in zuid Afrika deed!
    Heb je al nagedacht om evt schrijfster te worden?? Kijk er naar uit om je verhalen te lezen, zeer vermakelijk....ff koffie doen in Revelstoke...leuk om te struinen daar.
  4. Trees:
    7 juni 2019
    Haha, probleem ken ik niet, Menke...altijd teveel bij me....🤔🤔
    Mooi verhaal weer, ben benieuwd wat jullie van Revelstoke vinden..Ik zie in m’n agenda dat Guus en Ellen vandaag 47 jr getrouwd zijn!💋💋mooie plek om het te vieren! Geniet mensen...🐻🐻🐻
  5. Coco:
    7 juni 2019
    Haha mooie belevenissen weer! En je weet het, moeders hebben altijd gelijk 😉
    Geniet verder van jullie prachtige reis en doe de hartelijk groeten aan papa en mama Wieman! 😘
  6. Cisca:
    8 juni 2019
    mooie verhalen weer kijk al weer uit naar het volgende avontuur!!!!
  7. Francien Broekman:
    10 juni 2019
    Wat een avontuur. Na al die ervaring zometeen op smalle en opgebroken wegen zie ik al weer een nieuw avontuur voor me voor papa Wieman, samen met Menke als zijn co-piloot, de Dakar Rally. Wordt komen jaar gehouden in de woestijnen van Saoudi Arabië.
    Blijf oefenen en wie weet komen er nog speciale talenten naar boven.
    Geniet verder van jullie avontuur en hopelijk zonder dat je de benodigde ehbo spullen van mama Wieman nodig hebt.
    Nog veel plezier samen, groetjes Francien