One night in Bangkok

4 juni 2017 - Bangkok, Thailand

Vannacht heeft het flink geonweerd en geregend. Ik ben er blij mee, want wat vannacht valt kan in ieder geval niet meer overdag vallen!
Vandaag staan een bezoek aan Chinatown, de tempel en het paleis op het programma. We nemen de bus en stappen uit bij de eerste tempel in Chinatown. De schoenen moeten uit dus ik ben minder blij met de keuze voor grote bergstampers. Het is een mooi gezicht. Vooral veel (blad)goud, bloemenkransen en mooie beelden. Het voelt wel een beetje oneerbiedig om foto's te maken als mensen aan het bidden zijn, maar het schijnt gewoon te mogen.
Chinatown zelf is één en al winkel en kraam. De geuren zijn af en toe niet heel fijn, zeker in combinatie met de warmte. Er liggen allerlei beesten en kruiden die ik niet bij naam kan noemen. Ik kan mij er ook geen voorstelling van maken dat je als toerist hier wat durft te eten. Ik zie alleen maar 1 grote uitnodiging voor diarree. Dan op naar de tempel van de liggende boeddha. De hele omgeving is prachtig. Alles is fotowaardig, door de grote zorgvuldigheid waar het mee is gemaakt.
Bij het paleis is grote controle. Veel politie en er is een heus checkpoint waar iedereen door de scanner moet. De zonnebril moet ook af jammer genoeg. Het is er behoorlijk druk, vooral met Chinezen die je gewoon aan de kant duwen. We krijgen het advies om het te negeren of terug te duwen, zolang je het maar met een grote glimlach doet. Hoe is het trouwens toch mogelijk dat waar en wanneer je op vakantie gaat, er altijd busladingen vol met Chinezen zijn?
We maken een groepsfoto en gaan dan de tour maken met onze gids Wat. Hij vertelt ons over de verschillende invloeden die het paleis hebben gevormd. Ik probeer alles vast te leggen, maar dat is simpelweg onmogelijk met alle details. Iedereen probeert de wamte een beetje weg te wapperen, maar het zweet druppelt overal al.
Gelukkig gaan we daarna een klein boottochtje maken naar het restaurant; even een lekker briesje door het gezicht laten gaan. Bij het restaurant hebben we een buffet en je moet goed opletten wat je kiest. Het ziet er namelijk onschuldig uit, maar soms ga je bijna vuur spuwen van de pepertjes. Ik probeer het bij zo neutraal mogelijke smaken te houden.
Hierna kunnen we optioneel een boottocht maken. Ik ben een beetje op van de hitte en geuren (overal wierook bij de tempels) en begin hoofdpijn te krijgen dus ga met een taxi naar het hotel met 2 anderen. We doen allemaal gelijk de gordel om want de verkeersregels zijn volledig onduidelijk. Iedereen doet zijn richtingaanwijzer uit en schuift dan een baan op of er nu iemand rijdt of niet. Ondanks de - voor ons - gevaarlijke situaties wordt er geen enkele keer op de toeter gedrukt.
Bij het hotel ga ik lekker even liggen, zodat ik vanavond weer fris ben.
Ik trek na het dutje mijn jurk aan voor het diner in de hoogste toren van Bangkok. We hoeven maar 10 minuten te lopen en zijn dan al op de plek van bestemming. Omdat het buiten al donker is, hebben we een fantastisch uitzicht met alle verlichting. Het is een internationaal buffet, dus ik ga los met spaghetti, sushi en kipnuggets met friet. Ik ga er namelijk vanuit dat er de komende dagen nog genoeg rijst gegeten wordt. Na het eten gaan we nog hoger met liften en trappen voor het draaiend plateau. Het uitzicht is geweldig! Bangkok by night zo mooi en de temperatuur heel aangenaam. We kunnen nog wel uren blijven kijken, maar we moeten weer naar beneden afdwalen. Via de markt lopen we terug naar het hotel. Ik loop samen met Renske en het voelt als 2 vrouwen heel veilig. Je wordt niet bij elk kraampje aangesproken zoals bijvoorbeeld in Turkije en ik heb ook niet het gevoel dat ik mijn tasje in de houdgreep moet houden zoals in Zuid Afrika.
We krijgen ook de mededeling dat we morgen om kwart over 6 de wake up call krijgen. Als de  wenkbrauwen van schrik omhoog gaan is het antwoord 'het is geen vakantie mensen, het is een rondreis'.

1. Coco:
    5 juni 2017
    Wat een mooie verhalen en prachtige foto's weer Menk!
    Fijn dat je zo aan het genieten bent!
    Aardige relaxte mensen hè :-)
    Enjoy!! X Coco
  2. Francien Broekman:
    5 juni 2017
    Hey Menke,
    Het zijn levendige reisverhalen, zin om er zelf bij te zijn. Prachtige foto's, als ze allemaal van die pracht zijn is het begrijpelijk dat je geen keuze kunt maken zonder iets anders tekort te doen. Geniet lekker verder met je groepsgenoot (genoten)
    Groetjes x Francien
  3. Soraya:
    6 juni 2017
    Hahaha je gaat lekker
  4. Pap:
    6 juni 2017
    Je komt ogen en oren tekort! Kus, pem