Whale watching

16 juni 2019 - Telegraph Cove, Canada

De winterjassen komen weer tevoorschijn, maar met een goede reden; we gaan vanaf Telegraph Cove een whale watching tour met Prince of Whales te doen!
Binnen 5 minuten zijn we al omcirkeld door bruinvissen, die meezwemmen met de boot. Onze tourguide besluit de uitleg van de veiligheidsvoorschriften maar even te stoppen, want iedereen wil een foto maken van de beestjes. Als de boel weer een beetje is gekalmeerd, laat ze ons alsnog de instructies en geeft informatie over de dieren die we vandaag hopen te zien. We gaan op zoek naar bultrugwalvissen en orka's. Al vrij snel volgt er een tip van een andere boot en varen we er in snelle vaart naar toe. We zien inderdaad de 'blow' uit het water spuiten en dan een walvisstaart naar beneden duiken. Aan de hand van de foto's van de staart met de specifieke markeringen, appt iemand aan ons door met welke walvis we precies te maken hebben en of ze hier vaker terugkomen.
Daarna ziet onze kapitein ergens anders beweging en we varen door. Er komt een speedbootje voorbij met volle snelheid en snel gaat de vlag uit om aan te geven dat er walvissen in de buurt zijn en wordt naar het bootje geseind om langzamer te varen. Dit doen ze ook netjes en nog geen 15 seconden later komt de walvis op een paar meter afstand van het kleine bootje boven water. De derde die gespot wordt ligt in de haven van Telegraph Cove, waar we zojuist zijn vertrokken. Zo dicht bij de kust komen ze dus. Bij de vierde walvis wordt de motor gestopt, om te kunnen luisteren naar het geluid dat ze maken. Het is doodstil. Eerst zien we het water verplaatsen en enkele seconden later hoor je het geluid. Het is een beetje als wanneer je snorkelt en een laagje water uit je mondstuk probeert te blazen. Onze gids laat ons ook nog een Youtube-filmpje horen van zingende walvismannetjes. Als laatste varen we nog door First Nations gebied en krijgen uitleg over de tradities. Ze wijst een rotstekening aan die volgens kenners ongeveer 400 jaar oud is. We zien ook hier een aantal walvissen en een rots vol luierende zeeleeuwen. Op de rots zit ook een arend-paartje. Ik vermoed dat de vogel met het lieve ronde kopje het vrouwtje is en die met de zure bek het mannetje. Het blijkt echter het vrouwtje te zijn die zo'n ontevreden uitdrukking heeft..
Helaas geeft ze ook aan dat de walvissen waarschijnlijk te moe zijn om een duik uit het water te doen, want ze komen net vanuit onder andere Hawai weer deze kant uit. Ze bewaren dan de overgebleven energie om eten te vinden. Het blijft dus bij de 'blows' en de staarten die we zien voordat ze onder water duiken. De tijd zit er inmiddels op, we hebben ruim 3 uur op het water gezeten en een hoop gezien. Weer een topexcursie achter de rug!

1. Clarike:
    19 juni 2019
    Wauw! Dat zal een schitterende ervaring zijn geweest!!!
  2. Senne:
    Gaaf hoor
  3. Paul:
    Beautifulllllll....
  4. Cisca:
    21 juni 2019
    jeetje Menke wat een mooie reis!!!