Toronto

25 september 2021 - Toronto, Canada

Ik was van plan om 'uit te slapen' tot 7 uur, na de enerverende dag van gisteren, maar ik ben om 5 uur klaarwakker. Dan maar eerst even de troep verzamelen, alles weer op z'n plek leggen en de paperassen die ik in 24 uur allemaal heb gehad uitzoeken en doorlezen. Gisteren kwam ik natuurlijk aan in het pikkedonker en nu zie ik met het opkomen van de zon ook mijn omgeving in beeld komen. Vanuit het raam heb ik een mooi uitzicht op ondere St. James park en de Cathedral Church of St. James. Ik bel even met het thuisfront en ga dan naar beneden om te ontbijten. Om toegang te krijgen, moet ik mijn vaccinatiebewijs laten zien en handschoenen aan. Er was uiteraard ook iemand die vroeg om de manager, want hij verbleef hier al een aantal nachten en hij vond dat hij inmiddels wel genoeg bewijzen had laten zien. Maar het is hier nu eenmaal de wet, er staat overal vermeld dat er hoge boetes zijn als er niet wordt gecontroleerd. Hoewel er op internet werd gewaarschuwd voor een versoberd ontbijt of meeneemtasjes met een muffin en een flesje water, zie ik dat er een ruime keus is met o.a. bacon, eieren, worstjes, cereal, brood, sapjes en muffins. Dat vind ik toch echt bij de vakantiemodus horen.
Ik neem lekker de tijd, want pas om 10 uur gaat de CN Tower open. Als ik terugloop, zie ik om mijn verdieping veel 'coronatasjes' staan zoals ik de afgelopen maanden op Tiktok heb gezien; mensen die in quarantaine moeten op hun kamer en hun eten 3 keer per dag aan de deur geleverd krijgen.
Rond kwart voor 9 ga ik op pad. Er staat in principe 25 minuten voor te voet, maar ik neem de tijd om de mooie omgeving te bewonderen. Vanuit het vliegtuig was de CN Tower al duidelijk te zien en viel het op dat Toronto ontzettend veel groene woonwijken heeft.
Verder hoor je hier meer fietsers die met de bel waarschuwen dat ze er aan komen, dan getoeter in het verkeer. Het is zeker geen New York en het heeft allebei z'n charme. Maar waar ik New York fantastisch vind voor een stedentrip, zou ik in een stad als Vancouver of Toronto ook echt wel willen wonen. Of in ieder geval een vakantiehuisje, want de rijke Canadees die ik deze vakantie ga treffen heeft overal woningen. Wat is het heerlijk om daar over te fantaseren, terwijl je met je rugzak door de straten loopt. Iets te vroeg ben ik op de bestemming en ook hier moet ik mijn vaccinatiebewijs laten zien. Zonder 2 prikken, kom je er niet in. Wat betreft kan de gemiddelde Neder Betuwer (nummer 2 van het laagst aantal gevaccineerden van Nederland, na Urk), hier geen kant op. Ook het mondkapje moet binnen overal verplicht op.
Ik heb een kaartje voor het Main Observation Deck op 346 meter hoogte en de Skypod op 447 meter hoogte. In de lift met glazen wanden, word ik haast duizelig van de snelheid en het voorbij flitsen van de verdiepingen. Maar eenmaal boven, is het zeker de moeite waard. Je krijgt een prachtige skyline view. Ik bestel in de bistro een kopje thee en ga van het uitzicht genieten. Het water, de boten, de moderne wolkenkrabbers, de historische gebouwen en het vele groen, zorgen voor een magisch uitzicht. Met de verrekijker kan ik zelfs de gebouwen bij de Niagara Falls zien, al is een beetje heiig. Maar voor een overzicht over de stad zelf, is het weer perfect. Het is ook totaal niet druk, dus ik kan rustig de tijd nemen. Bij de Skypod ben ik in eerste instantie de enige. Als er wel een handjevol mensen bij komt, probeer ik zoveel mogelijk mee te luisteren als er iemand iets vertelt over de omgeving om ook een beetje te weten waar ik naar kijk. Ik zie onder andere Casa Loma, een kasteel midden in de stad. Al met al ben ik ruim 2 uur zoet. Via het Rogers Centre (home of the Toronto Blue Jays - honkbal) en het Waterfront met het uitzicht over het water, loop ik langzaam terug naar het hotel en pik onderweg een lunch op. Het vakantiegevoel is officieel begonnen!
Op de kamer ga ik mijn reisprogramma eens beter doorlezen. Door de snelle beslissing, heb ik niet het hele naslagwerk doorgelezen. Er gaat nog een hoop moois komen! Er is weer een grote afwisseling hebben tussen steden en natuur. Het regent inmiddels, dus ik vind het een mooie besteding van de rest van de middag. De magnetron mag voor mij koken vanavond (we moeten nou eenmaal binnen budget blijven) met een turkey meal en een Snapple limonade erbij. Ik zet de TV even aan en ik zie als eerste een reclame met de Geico gecko. Dit zijn voor mij allemaal herkenbare momenten, die ooit begonnen zijn met de eerste rondreis in Florida jaaaaren geleden. Het voelt bijna als thuiskomen.

1. Ilona Luijten:
    26 september 2021
    Wat fijn dat ik weer met je mee mag op vakantie (zo voelt het tenminste wel voor me).
    Wat een geweldige beschrijving weer van de eerste dag!
    Heel veel plezier en ik kijk uit naar de rest.
  2. Pem:
    26 september 2021
    Menke, geweldig verhaal weer. Het leest ook weer als vanouds!!
  3. Pem:
    26 september 2021
    Heerlijk, dat je al weer in de vakantiemodus zit...(Eindelijk..) Liefs, mam
  4. John:
    26 september 2021
    Wat een geweldige verhalen weer,als ik jouw was zou ik toch een boek schrijven of twee👍🏻
  5. Clarike:
    26 september 2021
    Ik ben gewoon een klein beetje mee op vakantie…. En de Geico gekko hoor ik ook regelmatig voorbij komen als ik Prime kijk en dan moet ik altijd aan je denken <3
  6. Cisca:
    27 september 2021
    ik geniet weer van je mooie verhalen !!!!!!!!!
  7. Coco:
    27 september 2021
    Wat fijn dat je na een turbulent begin van de reis, nu lekker aan het genieten bent! Enjoy lieve Menke!
  8. Paul:
    1 oktober 2021
    Ik kreeg net van je ouders te horen dat je in Canada zit… eerste verhaal gelezen en een en ander heb je mooi beschreven, ga de rest ook lezen nu want ik reis ook graag mee, zeker op deze bekende plekken voor mij.