Rockhampton

15 juni 2018 - Rockhampton, Australië

Vanochtend weer met een lekker zonnetje in de lucht op pad. Er zijn iedere keer maar een handvol mensen op de weg. Als ik een stuk alleen rijd, zie ik een agent op het midden van de weg. Ik heb net een klein beetje geslingerd, want ik probeerde stiekem foto's te maken van het prachtige landschap. Dat zal hij toch niet hebben gezien? En misschien heb ik wel net iets te hard gereden, want ik had de cruise control uitgezet omdat de weg nogal hobbelig was op sommige stukken en dan voelde 100 alsof de auto er met mij vandoor ging. Maar goed, dan kan je ongemerkt soms ook iets te hard gaan. En ik vermoed dat de boetes hier hoog zijn, want 99% van de mensen rijdt precies de maximale snelheid. Of iedereen is gewoon zo keurig. Maar goed, het is alleen een blaastest. Hij vraagt of ik heb gedronken en ik wil antwoorden 'meneer, het is niet eens 10 uur ik zit nog aan de jus d'orange', maar laat ik maar niet bijdehand doen. Ik mag uiteraard weer snel doorrijden. Om 11 uur ga ik voor een 'revive and survive'-stop zoals dat hier heet. Even een cappuccino op een picknickbankje in de zon, want ik begin behoorlijk te gapen. Ben ook al sinds 5 uur wakker, dus dat is niet zo raar. Ik hoefde er helemaal niet vroeg uit, maar ik was klaarwakker.
De eerste stop op de eindbestemming Rockhampton is het visitor centre, welke precies op de Steenbokskeerkring ligt. Van een gematigd klimaat ga ik dus nu de tropen in. Gelukkig is het winter, anders was ik levend verbrand met mijn in- en in witte velletje.
Het hotel ziet er weer picobello uit. Waarom zit ik trouwens altijd ergens in de verste uithoek qua kamer? Moet ik weer het hele eind met die koffer door het tapijt ploegen. Wordt er soms een waarschuwing meegestuurd met de reservering dat ik snurk (niet waar, by the way) of dat ik mensenvrees heb (wel waar)?
Ik heb onderweg een bord gezien dat er een fun festival is tot en met vandaag. Ik vraag bij de receptie wat het is en het is een soort boerenfestival. De entree is maar 7 dollar, dus ik moet even langs gaan. Eenmaal door de poort waan ik mij in een aflevering van McLeods (sorry, ik ben nou eenmaal een huuuuuge fan, inmiddels ook de auto van Nick Ryan gespot). Door de speakers wordt er iets verteld over het vee, er zijn allerlei stalletjes met eten en snuisterijen, je kan boerderijdieren zien in de hallen en de kleintjes kunnen ponyritjes maken. Jammer genoeg loopt het op zijn einde, dus veel is al afgebroken. Maar het is genoeg om de sfeer te proeven van zo'n show. Rockhampton is ook de 'beef capitol of Australia', dus dit is een geschikte plek om een 'meat pie' te proberen. En hij is lekker! Lekker gekruid vlees in een pasteitje, een beetje als ragout. Ik heb in de winkel ook een andere australische lekkernij gekocht; een pavlova (meringue gebakje) maar deze bewaar ik voor de lange reis morgen. Dan kan ik mijn eigen 'morning tea' houden. Ik word al een echte ozzie!

1. Paul:
    15 juni 2018
    Okay mate....you’re doing a good job!
  2. Clarike:
    15 juni 2018
    Hehe, ik kan weer een reactie laden (dit appeltje houdt er af en toe niet zo van)! Ik zie het landschap gewoon als ik mijn ogen dicht doe; en helemaal met de McLeod’s hints!!
  3. Pap:
    15 juni 2018
    Menke en alcohol.....hij wist niet beter! Wat leuk dat je op het fun festival bent geweest. Even de Mc Leod's sfeer in het echt kunnen meemaken. Goede en veilige reis voor morgen. 500 km is geen kleinigheid. Ik zou zeker stoppen in Mackay. Kus pem
  4. Senne:
    17 juni 2018
    Ik Ben benieuwd of jouw pavlova, mijn Australische familie recept overtreft. Ze zijn tenslotte van hetzelfde land.......geniet van je laatste weekje Menk.