Quebec

9 oktober 2021 - Quebec, Canada

Het hotel heeft deze ochtend geen stroom, wegens wegwerkzaamheden. Dit stond overal netjes aangekondigd, maar uiteraard ben ik dat weer vergeten en valt het licht plotsklaps uit als ik mijn haar aan het kammen ben. Er is geen spiegel verder, dus een beetje op gevoel flans ik een knot in elkaar. Ik ga het ontbijtpakketje halen en wederom zit er een stukje kaas bij om te snacken. Vive la France zullen we maar zeggen.
Geen stroom is ook geen Wifi en ik heb juist even wat informatie nodig omdat ik de bus wil pakken naar het centrum. Ik ga naar de receptie en ik word geholpen om een e-ticket te kopen. Ik had gisteren al wat screenshots gemaakt van de juiste bus en de tijdstippen. Voor nog geen 9 dollar kan ik nu de hele dag op de bus springen. Ik ben veel te vroeg bij de bus uiteraard, dus moet nog even geduld hebben. Als de bus een paar minuten te laat is, ga ik uiteraard twijfelen of ik het wel goed doe. Sta ik niet aan de verkeerde kant van de weg? Ik moet niet te laat komen voor mij stadstour! Gelukkig komt de bus toch langs en kloppen de haltes met mijn informatie. Na het uitstappen, loop ik nog een stukje om bij de start van de wandeltour te komen.
We worden rondgeleid door een zeer enthousiaste dame (en kleurrijk - oranje panty, rode jurk, gekleurde sokken, patchwork visserhoedje, patchwork vestje, gehaakte poncho en paars met roze strepen in het haar) die denk ik in haar jeugd een toneelopleiding heeft gedaan. Met veel expressie voert ze voor ons kleine stukjes op, om ons zo wat wijzer te maken over de geschiedenis. Het maakt de tour extra leuk, zeker samen met het dikke Franse accent. We komen langs onder andere Château Frontenac, de Notre Dame, lopen langs het water, zien de oude stad en alles is formidable! Misschien gaat Quebec zelfs naar nummer 1 van mooiste steden. Er is zoveel prachtige architectuur, veelal origineel en een aantal ook nagebouwd in dezelfde stijl. We lopen iedere keer maar kleine stukjes tussen zo'n vertelmoment, maar na bijna 3 uur (de tour zou 2 uur duren), staan we in het lage gedeelte van de stad. Nu moet ik uiteraard ook weer terug omhoog. Ik zei gisteren dat ik het net Disney vond, nu voel ik mij als een figurant in Belle en het Beest. 'Daar loopt de bakker met zijn brood als altijd, hij raakt het kwijt al is het oooooooud'. Jammer dat ik niet kan zingen, anders had ik de optredens van onze gids kunnen overnemen. Met een combinatie van de ouderwetse kaart en Google Maps, vind ik het vertrekpunt weer. Ik ga even een late lunch pakken en loop het tourrondje nog een keer om wat mooie plaatjes te schieten. Het is inmiddels behoorlijk drukker in de stad. Het is voor de Canadezen een 3-day weekend, omdat het maandag Thanksgiving is. Ik heb nog niet helemaal kunnen terugvinden of dan ook alles gesloten is.
Moe en voldaan neem ik de bus terug naar het hotel. Ik had nog wel een paar dagen extra kunnen blijven, maar morgen gaat de reis weer verder!

1. Ilona Luijten:
    11 oktober 2021
    Hoop dat je ook een foto hebt kunnen maken van de gids, denk dat ik me wel in haar kledingkeuze zou kunnen vinden :).
  2. Pem:
    11 oktober 2021
    We zijn benieuwd niet alleen hoeveel kilometer je na afloop gereden hebt, maar ook hoeveel kilometer je gelopen hebt. Ook deze dag was weer een hele belevenis. Op naar de wandelingen in Montreal en Kingston! Kus, pem
  3. Clarike:
    12 oktober 2021
    Wat een bijzondere ontmoetingen allemaal 😃