Montreal

11 oktober 2021 - Montreal, Canada

Langzaam ontwaak ik, samen met de stad. Vandaag is de dag om de stad van dichtbij te bekijken. Ik zit in Quartier Latin en de belangrijkste highlights liggen allemaal op loopafstand. Als eerste loop ik naar het reuzenrad, aan het water. Er staan allemaal zeecontainers, ingericht als winkeltjes. Het is heerlijk om even te snuffelen, maar ook om te weten dat alles - als het gaat om souvenirs - al in the pocket is.
Het is weer een warme dag, hoewel het nog wel bewolkt is. Ik koop alvast een kaartje voor het reuzenrad, want het is nog niet zo druk en dan is de kans groot dat ik alleen in zo'n bakje mag. Ik hou de rij in de gaten en als ik zie dat er maar een handvol mensen staat, grijp ik mijn kans. Ik krijg inderdaad een heel bakje (normaal voor 8 personen) voor mij alleen, dus ik kan zonder problemen even een fotosessie doen. We gaan 3 keer rond, dus ik heb alle tijd om rustig te kijken, filmen en fotograferen. Montreal is een prachtige stad om zo te bekijken. Tussen de moderne wolkenkrabbers, staan de historische gebouwen. En die zijn natuurlijk altijd het mooiste om naar te kijken. Ik spot weer genoeg kerken, waaronder de Notre Dame. Wat dat betreft zijn ze niet heel origineel met de namen. Ook de straatnamen zijn veelal hetzelfde in de grote steden. De Fransen zijn een trots volk, dus een hoop zijn vernoemd naar belangrijke figuren uit de geschiedenis. Ik kan ook aan de andere kant van het water kijken. Vooral de dome, genaamd Biosphère, valt erg op. Na ongeveer een half uur zit de rit er op en loop ik langs het water. Er staan een rij met foodtrucks en dat is ook iets van mijn bucketlist. Hoewel ik weet dat de foodtrucks tegenwoordig in Nederland ook aanwezig zijn en er hele festivals worden georganiseerd, hoort het voor mij ook echt bij de American/Canadian experience. Omdat ik de mexicaanse smaken al heb geprobeerd, ga ik voor een fish & chips. Ik zit lekker in de zon, ben erg tevreden met mijn eerste kennismaking met de foodtruck en kan niet anders zeggen dat ik enorm aan het genieten ben. Ik heb het zo getroffen met het weer, met de mensen die ik heb ontmoet en de ervaringen die ik heb mogen opdoen.
De bewolking is helemaal weggetrokken en ik loop vanaf de Vieux-Port (oude haven) via een lange omweg weer terug naar het hotel. Ik kan de Notre Dame van wat dichterbij bekijken, kom langs veel straatartiesten en doorkruis China Town. Het hotel heeft echt een ideale locatie om zo de highlights van Montreal gezien te hebben!

1. Ilona Luijten:
    13 oktober 2021
    Wat lekker om in eentje in zo'n cabine te kunnen zitten, wat een luxe!
  2. Pem:
    13 oktober 2021
    Al was dit voor corona niet de eerste bestemming die je had gekozen, we kunnen uit je verhalen en foto's concluderen dat het een geweldige reis is geworden en dat je je tot aan je vertrek naar huis geen moment hoeft te vervelen. Stay safe, kus, pem
  3. Clarike:
    15 oktober 2021