Naar de markt

15 juni 2017 - Hua Hin, Thailand

Ook vandaag weer een trip met de bus te gaan, namelijk naar Hua Hin waar we 1 nacht blijven. Bij de eerste stop, gaan we allemaal in de boot om naar de Floating Market te gaan. We varen ongeveer een half uur, langs vele kokosnootbomen en bananenbomen. Aangekomen bij de Floating Market, zien we veel kraampjes, maar de boot gaat te snel om alles goed in je op te nemen. We mogen afstappen om het van dichtbij te bekijken. Hier kan je niet te lang bij een product blijven staan, want je wordt gelijk door de verkoper aangevallen. Je kan ook met nachtdiertjes op de foto of grote pythons. Dat lijkt me op zich wel een leuk souvenir, maar het is zo zielig om te zien hoe er met de beestjes wordt geleurd, dat ik besluit om het niet te doen. Wel koop ik 2 kledingstukken met een hoop korting. Het afdingen gaat mij hier wel goed af! We krijgen in de bus een warme gebakken banaan met een krokant laagje van kokos en een pannenkoekje met kokosrasp. Wat een heerlijke lokale lekkerijnen!
Daarna gaan we naar de train market. Langs het spoor staan tientallen kraampjes die zodra de trein er aan komt, snel aan de kant moeten worden geschoven. Monique legt uit dat deze plaatsen weinig kosten, vandaar dat ze het gesleep er wel voor over hebben. Sommige producten blijven ook gewoon liggen, ondat de trein hier gewoon overheen raast. Jammer genoeg rijdt de trein al weg als we er bijna zijn, dus de op- en afbouw hebben we op een haar na gemist. Het staat een paar honderd meter vol met vis, fruit en groente. De lucht van de vis is soms niet aangenaam en je ziet de vliegen zwermen. Het perfecte recept voor diarree!
Wij rijden door naar een tempel, waar erg veel apen zijn. Van een kleine afstand mogen we foto's maken omdat het niet de meest vriendelijke dieren zijn.
De reisleidster vertelt in de bus nog een leuk verhaal over apen. Hier in de buurt zit een school waar ze apen trainen. Met een kwartiertje per dag, leren ze rijpe kokosnoten herkennen en plukken. Als ze geschikt zijn voor het werk, gaan ze met hun baasjes mee in de laadbak van de auto. Aan het einde van de dag, komen ze dan terug met een lading vol kokosnoten en de aap erboven op. Ze legt erbij uit dat mannetjes en vrouwtjes niet samenwerken, want dat is (denk er een Belgisch accent bij) 'nie efficiënt, dan houden ze zich met 'eel andere dingen bezig'.
's Middags komen we aan in ons mooie hotel. Ik ga even bij het zwembad liggen om te lezen.  Na 2 uurtjes kleed ik mij om in mijn net aangeschafte jurkje, want we hebben een bbq op een privéstrand. Hoe gaaf is dat! Vlak voordat de schemering begint komen we aan in een strandtentje, wat zou uit een film weggelopen zou kunnen zijn. We laten de voetjes even aan de zee wennen en het is heerlijk warm. In een mum van tijd is het donker en mogen we beginnen aan de bbq. Het is heerlijk! Op de achtergrond klinkt reggae  muziek en je hoort verder alleen het ruisen van  de zee. Omdat de eigenaar Nederlands is, gaat de lekkere muziek al gauw over in Hazes en co., maar het mag de pret niet drukken. Het was weer super vandaag!

1. Suzanne:
    16 juni 2017
    Wat een gaaf avontuur! En zo'n trainmarket, niet voor te stellen. Nog heel veel plezier en tof dat we zo een beetje mee kunnen genieten aan de hand van je zo leuk geschreven verhalen!
  2. Pap:
    16 juni 2017
    Wat een bijzondere reisdag is dit weer geweest. En wat heb je een leuke jurk gekocht. Enig!
    Kus, pem